РАБОТА ИЗВЪН МЕТЕОР
УБИЕЦЪТ И БЛУДНИЦАТА
театрално представление
по романа „Престъпление и наказание“ от Ф.М. Достоевски
драматург (сценична версия на текста): Анна Топалджикова
режисьор: Ани Васева
сценограф: Виктор Георгиев
автор на музиката: Стефан Христов
асистент режисьор: Михаил Жекунов
фотография: Георги Димитров
графичен дизайн: Стефан Дончев
Престъплението, със своята зейнала органика и ужас, разтваря двойно дъно в плътта на ежедневието. Новоразкритата реалност е кошмарна, трескава, пипалата й се простират върху детайли от „нормалното“, облепват ги със сънната си слуз и ги правят неразпознаваеми. Престъпникът плава между плашещо познатите подробности на обичайното и пропадането на кошмара.
ГОРГОНИ В ДЕПОТО ИЛИ АПОКАЛИПСИС СЕГА
изложба с колекцията на СГХГ, част от програмата „Другото око”, курирана от Мария Василева
куратори: Ани Васева, Моника Вакарелова и Боряна Росса
фотографии от изложбата: Георги Шаров
СГХГ, април-юни 2013.
Освен явното намигване към пола и броя на трите кураторки, насочващо към потенциалните феминистки употреби на образа на горгоните (изразяващи женския гняв, вкаменяващи видяното от тях, за да бъде то критикувано, преразгледано и предоговорено), предложеното заглавие намигва и към самата идея за „друго око”, доколкото тези митически същества дават израз на антропологическата връзка между окото и образа, на заплахата и риска за субекта, свързан с тях, предлагат плашещи фантастични визии за чудовищната автономност на окото. Ето го едно от неизброимите начала на образа: посоката, в която никой не бива да се обръща; онова, което никой не бива да вижда. Нямаше как сами да не се окажем фасцинирани от тази пораждаща сила на митичното чудовище – женско чудовище, нечовешки орган, творец на образи. Да, Горгоната е във фонда, защото тя е в основата на всички онези картини, които чакат застинали там.
Боряна Росса общува със света не като представя това, което е „отвъд“ него, а като търси противоречието вътре в него, показвайки „отвъдното“ вътре в сърцето му. Този самодоволен свят също като Персей се опитва да използва огледален щит, за да отклони страшния поглед на Медуза. Този поглед не е елиминиран, главата е мощна, въпреки че е отделена от тялото. Точно затова тези, които не искат да гледат огледален симулакър, които искат да се отдръпнат от екрана на телевизора, от медийното отражение, което ни предпазва от много проблеми чрез щита на общоприетото, точно те изтръгват главата на Медуза от ръцете на Персей, слагат я на своите рамене и започват да вкаменяват. Само поставяйки се на мястото на горгоните, зрителите ще могат да разберат защо съществуват гневни вкаменяващи погледи и може би ще пожелаят да се присъединят към тях за да изразят собствения си гняв.
Искаме да изкажем специална, искрена благодарност към екипа на СГХГ за възможността да работим с колекцията и за осигурените свобода и внимателна помощ.
СИНЯТА СТАЯ
театрално представление
пиеса от: Дейвид Хеър
режисьор: Ани Васева
драматург: Антоанета Симеонова
художник: Станимир Генов
костюмограф: Майтия Цибулка
Почти сто години делят написването на „Хоровод” и „Синята стая”. Осъвременената версия на Хеър не само отразява настъпилите междувременно структурни и езикови промени, но и като цяло смекчава остротата на социалната критика на Шницлер. Позволявайки си свободата да прозре едно принципно намерение на Хеър, стоящо зад неговия иначе скрупольозно следващ оригиналната пиеса текст, екипът на представлението прави свръх-интепретация на „Синята стая”.
Постановката в театър „Възраждане” потапя разказа в една хлъзгава и неясна територия, по-близка до сънищата, които Шницлер педантично е описвал в дневниците си, отколкото до „реалистичната” съвременна среда. Според Хеър „Същественият обект на интерес за Шницлер е разривът между това, което си представяме, това, което помним и това, което в действителност ни се е случило”. Приемайки това предложение, екипът на постановката се впуска в пътешествие към света на естетизираната еротика. Пътешествие, което се движи по ръба между смешното и трагичното.
POWER FRIDGE POINTS
инсталация и комикс
идея и изпълнение: Ани Васева, Ивана Ненчева и Наталия Тодорова
Фотографии: Иван Дончев
комикс: Ясен Згуровски
текст на комикса: Ани Васева
СВИДРИГАЙЛОВ
театрално представление
по „Престъпление и наказание“ от Ф.М. Достоевски
текст на основата на оригинала: Ани Васева, в сътрудничество с Боян Манчев
режисьор: Ани Васева
драматург: Боян Манчев
сценограф: Венелин Шурелов
костюмограф: Нели Митева
фотограф: Иван Дончев
Образът ни прегазва, приковава, убива. Той е единственият въздух, който дишаме, въздухът, който ни задушава.
Готическите привидения са soft за Достоевски; той е предвестник на hard corе-а на неорганичните фетиши, които ни ослепяват на края на света. В този апокалиптичен свят, свят на края на света, свят на мъчителна интензивност, свят на неограничена обратимост, тоест перверзия, обратът е невъзможен.
Без възможност за катарзис, без обещание за спасение, Свидригайлов, потеглил на пътешествие, от което няма завръщане, но спрял в своето подземие, стои лице в лице с образите, които го преследват, които го обсебват, които поглъщат плътта му, за да станат единствена негова плът: нервният тик на лицето на един революционер-убиец, непоносимо шумящата рокля, лицето на жена без лице.
„Свидригайлов” е и историята на един невъзможен любовен квартет. В неговия дискорд стават неразличими неудържимото влечение на тялото и невъзможността за допир, методичната обсесия на перверзника и опустошителното изригване на лудостта: без изход, очакващ на края.
ПРИСЪСТВИЯ
театрално представление
концепция и конструкция: Ани Васева
видео: Ани Васева, Валерия Чао, Иван Икономов, Мия Момчилова